2014. március 8., szombat

Az ájurvéda és jóga kapcsolata II.



Az ájurvéda és a jóga szövegekben is fellelhető az Agni-Szóma egyensúlyának fogalma.
Ez nagyjából megegyezik a kínai gyógyászati rendszer yin-yang elvével. Az agni képviseli a Napot, a tüzet, a hőt, az átalakító erőt, a pitta doshát, és férfi princípiumot. Testi szinten pedig az emésztés tüzét, mely elég összetett. A dzsataragni a gyomor és bélrendszerben lévő emésztő tűz, a dhatuagni a hét szövetben lejátszódó építő anyagcsere vezérlője, a bhutagni pedig az a molekuláris szinten történő lebontó anyagcsere folyamat vezérlője.
Szóma a Hold minőségeit, (hűvös, folyékony, befogadó) a kapha doshát és a női princípiumot képviseli, testi szinten pedig a vérbe került tápfolyadékot.
Az Agni-Szóma elv uralja az univerzumban és az emberi testben lezajló folyamatokat Az emberi test jobb oldalát a Nap-Agni elv, a baloldalát pedig a Hold-Szóma elv uralja. Bizonyos betegségeknél, attól függően, hogy melyik princípiumot kell erősítni, ajánl a jógaterápia jobb vagy bal orrlyukas légzést.
            A váta, vagy váju a testben lévő mozgási energia biztosítja az energiát a másik két doshának is, ily módon közeli kapcsolata van az emésztés tüzével, az agnival. A jóga és az ájurvéda szerint is a váta kontrollja létfontosságú az emésztés erejének szabályozásához/irányításához. A váta felszaporodása rontja az emésztés tüzét, így méreganyagok képződnek, az elme nyugtalanná válik, a testet pedig merevvé. A váta egyensúlyban tartásához létfontosságú a mozgás – a csontok egészsége végett – a rendszeres ürítés – a vastagbél tisztasága végett – és a helyes légzés az elme nyugalma végett.
            A jóga fokozottan hangsúlyozza, hogy a test egészsége nagymértékben függ az elme kiegyensúlyozottságától és egészségétől, nem csupán a doshák, a szövetek és a kiválasztás egyensúlyán múlik. Az elme természetéből fakadóan ingatag, könnyen megzavarható. A harag, félelem és mohóság érzelmeit kerülve az elme békéje fenntartható, ami segíti az egészség megőrzését.
A pránajáma vagyis légző gyakorlatok segítik az elme feletti uralom megszerzését, ugyanis összefüggés van az elme és a váta között. Az egészséges elme uralni tudja a vátát, és a váta feletti uralom pedig kordában tartja az elmét. Az elme és a váta kölcsönös viszonya miatt, lehetnek egymásra kiegyensúlyozó vagy zavaró hatással, attól függően hogyan működtetjük őket.
            Az ájurvéda szerint mindig minden terápiát és egészségmegőrzésre irányuló gyakorlatot, fokozatosan, lépésről lépésre kell bevezetni és alkalmazni. A Hatha Yoga Pradipika szerint ehhez hasonlóan, az ászanák (jógapózok) és pránajámák (légző-gyakorlatok) gyakorlását is fokozatosan kell bevezetni a mindennapokba. Mindkét rendszer fokozatos, természetes, belső, mély változásra törekszik, nem céljuk a radikális, erőltetett, felületes eredmény.
            Megegyeznek abban is, hogy az egészség megőrzése szempontjából az érzékszervek szabályozása (mértékletes használata) létfontosságú, ezért hasonló életmódot, étrendet és erkölcsi normákat ajánlanak.


Felhasznált irodalom: Ranade, dr.Subhash – Frawley, dr. David: Natural Healing through Ayurveda. Motilal Banarsidass P.P.L., Delhi 1999



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése