Az
ájurvéda és a jóga szövegekben is fellelhető az Agni-Szóma egyensúlyának fogalma.
Ez nagyjából megegyezik a kínai
gyógyászati rendszer yin-yang elvével. Az agni képviseli a Napot, a tüzet, a hőt,
az átalakító erőt, a pitta doshát, és férfi princípiumot. Testi szinten pedig
az emésztés tüzét, mely elég összetett. A dzsataragni a gyomor és
bélrendszerben lévő emésztő tűz, a dhatuagni a hét szövetben lejátszódó építő
anyagcsere vezérlője, a bhutagni pedig az a molekuláris szinten történő lebontó
anyagcsere folyamat vezérlője.
Szóma a Hold minőségeit, (hűvös,
folyékony, befogadó) a kapha doshát és a női princípiumot képviseli, testi
szinten pedig a vérbe került tápfolyadékot.
Az Agni-Szóma elv uralja az univerzumban
és az emberi testben lezajló folyamatokat Az emberi test jobb oldalát a Nap-Agni elv, a baloldalát pedig a Hold-Szóma elv uralja. Bizonyos betegségeknél,
attól függően, hogy melyik princípiumot kell erősítni, ajánl a jógaterápia jobb
vagy bal orrlyukas légzést.
A
váta, vagy váju a testben lévő mozgási energia biztosítja az energiát a másik
két doshának is, ily módon közeli kapcsolata van az emésztés tüzével, az
agnival. A jóga és az ájurvéda szerint is a váta
kontrollja létfontosságú az emésztés erejének szabályozásához/irányításához. A váta felszaporodása rontja az emésztés
tüzét, így méreganyagok képződnek, az elme nyugtalanná válik, a testet pedig
merevvé. A váta egyensúlyban
tartásához létfontosságú a mozgás – a csontok egészsége végett – a rendszeres
ürítés – a vastagbél tisztasága végett – és a helyes légzés az elme nyugalma
végett.
A
jóga fokozottan hangsúlyozza, hogy a test egészsége nagymértékben függ az elme
kiegyensúlyozottságától és egészségétől, nem csupán a doshák, a szövetek és a kiválasztás egyensúlyán múlik. Az elme
természetéből fakadóan ingatag, könnyen megzavarható. A harag, félelem és
mohóság érzelmeit kerülve az elme békéje fenntartható, ami segíti az egészség
megőrzését.
A pránajáma vagyis légző gyakorlatok
segítik az elme feletti uralom megszerzését, ugyanis összefüggés van az elme és
a váta között. Az egészséges elme
uralni tudja a vátát, és a váta feletti uralom pedig kordában
tartja az elmét. Az elme és a váta kölcsönös
viszonya miatt, lehetnek egymásra kiegyensúlyozó vagy zavaró hatással, attól függően
hogyan működtetjük őket.
Az
ájurvéda szerint mindig minden terápiát és egészségmegőrzésre irányuló gyakorlatot,
fokozatosan, lépésről lépésre kell bevezetni és alkalmazni. A Hatha Yoga
Pradipika szerint ehhez hasonlóan, az ászanák
(jógapózok) és pránajámák (légző-gyakorlatok)
gyakorlását is fokozatosan kell bevezetni a mindennapokba. Mindkét rendszer
fokozatos, természetes, belső, mély változásra törekszik, nem céljuk a
radikális, erőltetett, felületes eredmény.
Megegyeznek
abban is, hogy az egészség megőrzése szempontjából az érzékszervek szabályozása
(mértékletes használata) létfontosságú, ezért hasonló életmódot, étrendet és erkölcsi
normákat ajánlanak.
Felhasznált irodalom: Ranade, dr.Subhash – Frawley, dr.
David: Natural Healing through Ayurveda. Motilal Banarsidass P.P.L., Delhi 1999
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése